(Skole)året der gik

Endnu et skoleår er bragt til ende på Kongeådalens Efterskole – og sikke et skoleår! Det er tid til at se tilbage på året, der gik, inden august og en ny skolestart venter forude. Derfor har vi givet ordet til nogle af eleverne fra skoleåret 2018/2019 og ladet dem fortælle, hvordan de har oplevet deres efterskoleår.

Personlig udvikling i fokus

17-årige Sille Lindhardt Jensen fra Als har gået i 10. klasse på efterskolen. Efter sommerferien skal hun på gymnasiet og har valgt en sproglig linje. Hun fortæller:

”Jeg har helt sikkert udviklet mig fagligt, mens jeg har været her, men jeg har især udviklet mig personligt. Jeg er blevet langt mere moden og ansvarsfuld, efter jeg har gået her. Før jeg gik her, gik jeg altid direkte i seng efter skolen og brugte al tiden på min telefon. Nu laver jeg ting derhjemme og bidrager til rengøringen uden at blive spurgt om det. Jeg tror, det skyldes, at vi selv står for rengøringen her på skolen, og jeg derfor er blevet vant til selv at have ansvaret for, at der ser pænt ud på mit værelse.”

Et fagligt løft

Mikkel Fanø, som har taget 9. klasse på efterskolen, fremhæver især den faglige udvikling, han har gennemgået på efterskolen:

”Faktisk ville jeg slet ikke på efterskole. Men da jeg først startede her, fandt jeg hurtigt ud af, at det var fantastisk. Jeg har altid haft svært ved at koncentrere mig om mit skolearbejde. Og måske har jeg også pjækket en del tidligere – men det gør jeg ikke længere!” siger han og uddyber:

”Jeg engagerer mig mere i skolen nu. På Kongeådalens Efterskole er der et fællesskab omkring det at gå i skole. Der er ikke noget alternativ til at gå i skole, og det betyder, alle er fælles om det, og man altid møder op til timerne. Jeg lytter mere efter nu og har mere lyst til at lære.

Jeg har rykket mig fagligt efter et år her på skolen. Det er især på grund af lærerne, som man lærer at kende på en helt anden måde end i folkeskolen. De interesserer sig oprigtigt for, hvordan man har det.”

Klar til fremtiden

For nogle er efterskoleåret en drøm fra start til slut – men det kan også være svært at tilpasse sig en helt ny hverdag og møde så mange nye mennesker. 16-årige Johanne Steffensen Hansen, som har gået i efterskolens 10. klasse, fortæller:

”Jeg har altid haft svært ved at få venner og indgå i fællesskaber. Derfor var det også meget hårdt for mig at starte et helt nyt sted, hvor jeg hverken kendte rutinerne, lærerne eller mine klassekammerater. Det var en helt anden livsstil, end jeg tidligere har været vant til, og det var svært at vænne sig til. Jeg græd rigtig meget.

Men takket være hjælp fra nogle af lærerne og køkkenlederen, har jeg virkelig udviklet mig! Jeg er blevet rigtig glad for skolen, og jeg har fået nogle rigtig gode veninder, som jeg har hygget mig så meget med. Jeg har aldrig haft så mange veninder før, og det er en helt fantastisk følelse at have en hel vennegruppe, som man ved altid støtter en.

Efter sommerferien skal jeg på EUC Syd og uddanne mig som ernæringsassistent. Jeg er lidt nervøs for at starte. Eller, måske bare spændt. For nu ved jeg, at jeg kan klare det. Jeg har fået nogle værktøjer til, hvordan jeg kan klare svære situationer, og det er virkelig fedt!”

Vil have et år mere

16-årige David Raadshøj har gået i 9. klasse på Kongeådalens Efterskole. Nu drømmer han om et år mere:

”Jeg vil virkelig gerne have et år mere på Kongeådalens Efterskole. Jeg har slet ikke lyst til at stoppe og vil savne skolen alt for meget, hvis jeg ikke tager et år til. Det har virkelig været fantastisk.

Jeg har udviklet mig både fagligt og personligt, mens jeg har gået her. Jeg er steget tre karakterer i mine standpunktskarakterer, og jeg er blevet meget mere motiveret til at lære og gå i skole. Det gør en forskel, at lærerne altid er her og følger op på en.

Jeg kommer virkelig til at savne fællesskabet på skolen. Jeg er jo vant til at være sammen med mine venner hele tiden, så jeg kommer til at savne dem helt vildt, når vi om lidt bliver splittet ad. Man går så tæt op af hinanden og lærer hinanden ekstremt godt at kende,” afslutter David.