Lejrskole med massevis af aktiviteter på programmet

Den sidste tid på Kongeådalens Efterskole er over os. Og selvom efterskoleåret på mange måder har været usædvanligt, holder vi fast i traditionerne. Derfor nåede eleverne at komme på den årlige lejrskoletur for at runde skoleåret bedst muligt af og give eleverne endnu en god oplevelse i rygsækken

Fra bueskydning til kajak

Lejrturen gik til Sletten, som er en FDF-lejr nær Silkeborg. Her er der rig mulighed for at udfolde sig i – og med – naturen, og derfor var vores program også spækket med aktiviteter! Eleverne kunne bl.a. være med til at bygge og teste tømmerflåder, afprøve bueskydning og GPS-løb, sejle i kajak og ræse afsted på mountainboards og grass carts.

”Vi var så heldige med vejret! Solen skinnede, og man havde bare lyst til at være udenfor hele tiden. Jeg var bl.a. med til at køre på grass carts, som er en slags terrænskøretøjer, der er sjove at køre rundt på græsplænen.

Jeg var også med til at sejle i kajak, hvor vi sejlede forbi Himmelbjerget, spiste frokost i det fri og snakkede. Det var sådan en god kombination af motion, udeliv og hygge med efterskolevennerne,” fortæller Esben Worm som går i 10. klasse her på Kongeådalens Efterskole.

En god afslutning på skoleåret

Esben Worm er andetårselev på Kongeådalens Efterskole og kender derfor efterskolen rigtig godt. Nu er det snart tid til at sige farvel til efterskolen – noget, han efterhånden er blevet afklaret med:

”Jeg har haft to gode år her på skolen. Selvfølgelig har det været meget anderledes i år på grund af corona-situationen, men jeg synes, skolen har fundet gode løsninger på alle retningslinjerne. De har arbejdet benhårdt og løst det på en god måde – det er også derfor, en tur som den her overhovedet kan lade sig gøre.

Sidste år var jeg ekstremt ked af det, da skoleåret sluttede, men i år er jeg mere afklaret med det. Jeg har udviklet mig meget i løbet af min tid her, og jeg føler mig klar til næste kapitel – selvom jeg vil savne skolen,” siger han og fortsætter:

”Noget af det, jeg vil savne mest, er lærerne. Man får et helt andet forhold til efterskolelærere end lærerne i folkeskolen. Man opdager, at de ikke bare er lærere eller ansatte, men at de også er mennesker. Og de har virkelig hjulpet mig meget.

Jeg kommer også til at savne alt det sociale på skolen. Man er nærmest aldrig alene, og det er så dejligt at kunne kigge forbi et af værelserne og få en god sludder over pakke kopnudler. Mine år her har været sådan en god oplevelse. Det burde alle unde sig selv,” afslutter Esben.