Et lystræ er plantet på Kongeådalens Efterskole

Forsamlingshuset på Kongeådalens Efterskole er på mange måder skolens hjerte. Det er her, hver dag starter med morgensang og fællesskab, og det er her, et nyt kunstværk er kommet til. Kongeådalens Efterskole har nemlig fået en smuk mosaik-udsmykning i form af et træ. Lystræet, som kunstværket hedder, er skabt af kunstneren Lotte Lambæk i samarbejde med elever fra skolen.

Et fælles projekt

Kongeådalens elever har hjulpet med at gøre lystræet til virkelighed. Otte af skolens fingernemme piger har været med til at lægge mosaikken og komme med idéer til design og udformning.

17-årige Ditte Brodersen er en af de elever, der har hjulpet til. Hun fortæller: ”Det var så spændende at være med til at lave lystræet. Desuden synes jeg, det er fantastisk at vide, at jeg har været med til at lave noget, der kommer til at være på skolen og gøre andre elever glade mange år ud i fremtiden. Tanken gør mig faktisk helt stolt.

Lystræet er blevet til i løbet af vores eksamensperiode, og det har fungeret som et kreativt afbræk midt i al eksamenslæsningen. Jeg nød at samarbejde med Lotte Lambæk og se den måde, hun arbejdede på. Hun gik fuldstændig ind i projektet, og det var interessant at møde en professionel kunstner.”

Personlige detaljer og funktionelt design

Lystræet er fyldt med farver og detaljer. Og kigger man godt efter, vil man opdage små objekter, der er støbt med ind i træet; et smykke, en badge og meget andet. Alle pigerne, der arbejdede på træet, fik nemlig lov til at sætte deres eget præg på kunstværket ved at støbe en personlig ejendel ind i mosaikken. Ditte peger stolt på et rundt objekt i træet og fortæller: ”Det er mig, der har valgt, at denne ejendel skulle med. Det er en badge, og den stammer fra efterskolens tur til Prag. Det var en virkelig god tur, som jeg har mange gode minder fra. Og nu sidder mindet så i træet og pynter.”

Men lystræet er ikke kun dekorativt; det er også funktionelt. Træet er udstyret med lysholdere til fyrfadslys, og kroge hvorpå der kan hænge flag, julepynt eller noter. Lystræet er et levende og dynamisk kunstværk, der kan ændres og tilpasses.

”Krogene kan bruges til at give hinanden små sedler med gode ord og opmuntringer med på vejen, derfor skal der være en krog for hver elev i klassen. Således får træet en funktion, som kan følge årets gang. Julekalender med små pakker, lykkelige som sørgelige begivenheder kan opleves sammen ved lystræet. Herved understreges endnu en af skolens grundværdier – nemlig fællesskab og ligeværd,” afslutter Lotte Lambæk.