Eleverne serverede årets julemiddag

Julen er en tid fyldt med traditioner. Også på Kongeådalens Efterskole, hvor vi nyder julemåneden, og alt hvad den bringer af lys, god mad og hyggeligt samvær.

Derfor markerede vi også årets første decemberweekend med manér og inviterede alle blivende elever med til julemiddag. Og sikke en julemiddag! Der var nemlig juleænder på menuen, og vores elever var med til at slagte, tilberede og servere dem.

Fra dyrepasning til slagtning

Ænderne, som blev spist til julemiddagen, var vores egne ænder, og Kongeådalens elever har selv været med til at passe dem og fede dem op i månederne, der er gået. Christoffer Dall Juhl er en af de elever, som har været med til at passe ænderne. Han fortæller:

”Jeg har været med til at passe ænderne i flere måneder, og derfor var det lidt underligt pludselig at skulle slagte dem. Jeg har aldrig prøvet at være med til at slagte dyr før, men på mange måder var det slet ikke så slemt, som jeg frygtede, det ville være. På en måde var det næsten sjovt, og det skabte et særligt sammenhold at være fælles om opgaven.

Vi brugte hele dagen på at slagte og tilberede ænderne, men heldigvis var al den tid, vi brugte på det, det hele værd. Dagen har givet mig et bedre indblik i, hvor maden kommer fra. Jeg har jo været med i hele processen, fra pasning til slagtning.”

En anderledes måde at være sammen på

Esben Worm-Leonard er en anden af de elever, som var med til at slagte og tilberede ænderne. For ham var det dog ikke en ny oplevelse – han er nemlig opvokset på en gård og har været med til at slagte kyllinger og ænder, siden han var 10 år gammel. Men selvom arbejdet er velkendt for ham, var det alligevel anderledes at gøre det på Kongeådalens Efterskole.

”Normalt når jeg er med til at slagte, foregår det sammen med fuldvoksne mænd og i et højt tempo. Sådan var det ikke denne gang. Flere havde ikke prøvet at slagte før, og derfor gik det lidt langsommere. Der var tid til at snakke og til at hygge omkring det. Det var en anderledes måde at være sammen med sine venner på.

En af grundene til at jeg valgte Kongeådalens Efterskole er netop, at det er en landbrugsefterskole. Der er fedt at få lov til at prøve ting som slagtning og arbejde med maden på en anden måde,” fortæller Esben.

Og hvis man spørger Esben, om julemiddagen smagte godt, er svaret et tydeligt: ”JA!”