Hele vejen fra jord til bord

Mad smager altså bare bedre, når man selv har været med til at lave den. Her på Kongeådalens Efterskole har eleverne rig mulighed for at være med hele vejen fra jord til bord – uanset om vi planter kartofler eller feder grise op til slagtning. Det giver større forståelse af processen og mere appetit på maden – og så er det også bare sjovt.

Drømmer om en fremtid som landmand

Hvert år kan eleverne vælge dyrehold som valgfag. Her får de chancen for at passe skolens dyr og snuse en smule til landmandsfaget. Én af eleverne, der har valgt dyrehold. er Sofie Toft Mathiesen, som går i 9. klasse:

”I løbet af efterskoleåret har vi passet skolens høns og lært, hvordan man håndterer dem bedst. Vi har også arbejdet med kaniner og gjort skolens grise klar til slagtning. For mig har det virkelig været spændende at være med helt fra start og fedet grisene op, siden de var helt små,” fortæller hun.

At passe grise er dog ikke helt fremmed for Sofie: ”Jeg har haft et fritidsjob, hvor jeg har arbejdet med grise, så jeg har snust lidt til det før. Jeg har dog lært en masse nyt her på skolen, ikke mindst fordi jeg har haft et stort ansvar. Dyrene skal jo have mad og vand, og det er en vigtig opgave, som man bare skal overholde.

Jeg har heldigvis en drøm om at blive landmand, så det falder mig ikke svært at stå op og fodret dyrene,” afslutter Sofie med et smil.

Et lille ånderum i hverdagen

Malthe Østergaard Jørgensen som går i 10. klasse har også haft dyrehold. Også han drømmer om en fremtid som landmand:

”Jeg har altid elsket at arbejde med dyr. Sidste år var jeg i praktik på en økologisk kvæggård, og jeg elskede det. Nu har jeg en stor drøm om en fremtid som landmand, og den er kun blevet forstærket.

Det giver mig utrolig meget at arbejde med dyr. Jeg bliver glad af at færdes omkring dyr, og hvis de har det godt, har jeg det også automatisk godt.

Her på skolen har jeg været med i hele processen. Jeg har lært en masse om, hvordan høns lægger æg, og hvordan de reagerer på selv de mindste forandringer i deres kost og pleje. Jeg har hjulpet med at sætte svinehegn op til grisene og pakket dem i kreaturvogne, da de skulle slagtes. Det har været en god proces og helt naturligt,” fortæller han.

Og spørger man Malthe, om det er hårdt at stå tidligt op for at passe dyrene, svarer han med et smil:

”Jeg synes faktisk, der er en charme ved at stå op før resten af skolen for at passe dyrene. Det giver et lille ånderum. Jeg har også passet dyrene i weekenderne, når jeg kunne, fordi jeg synes, det er sjovt. Når man elsker at passe dyr, er der ikke nogle af opgaverne, der er trælse.”

Se flere historier